Monday, June 22, 2009

Pesta Gambus Zon Membakut 2009

Kerana minat...terpaksa mengorbankan cuti di hujung minggu....

Salam,

Bertemu kembali setelah beberapa hari menyepi....sibuk sangat skrg ni...tambahan plak nak ke sekolah baru...kene siapkan kerja-kerja tertunggak utk penyerahan tugas sebelum 1 Julai....

Oklah...kelmarin satu panggilan di pagi hari memecah kesunyian pagi minggu....

"Bos...cepat pakai baju silat hitam siap bengkung, samping dan songkok...hari ni kena bertugas jadi juri....kami tak cukup orang ni....
"

Adedei....dahla pagi minggu...org baru nak bersantai atas katil menikmati kenikmatan bermalas-malasan di pagi minggu.....ada pulak orang calling-calling...hmm........ Oleh kerana yang panggil tu sahabat karib dan juga kenal lama (sebagai wasit/juri silat) maka penulis pun bersiaplah seperti diminta ke Dewan Masyarakat Kg. Pimping, Membakut....

Sampai jer di sana, agak ramai jugak la orang meninjau Pertandingan Seni Silat sempena Pesta Gambus 2009 Peringkat Zon Membakut melibatkan PMBS (Persatuan Masyarakat Melayu Berunei-kalau tak salah la...) ......wah...ramainyer....terus tangan ditarik dan duduk di tempat VIP (best jugak la...he..he..he..) Kat situ ada dua ahli Dewan Pendekar PESAKA (Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia) iaitu Mahaguru Nayan dan Mahaguru Aliamat dan dua sahabat karib wasit/juri silat Beaufort iaitu Cikgu Anuar dan Cikgu Raisah....

Apa lagi, mereka memanggil kerana dua juri tidak mencukupi untuk mengadili pertandingan silat dan untuk mengelakkan "bias" mereka memerlukan tiga juri....so, on saja lah.... Apa yang menariknyer ialah bila tengok senarai peserta wiragana (silat seni ) solo semuanyer anak murid kecuali dua tiga orang....apa lagi senyum dan gembira jer la dalam hati...tapi mereka bukan mewakili sekolah...kali ini mereka mewakili kampung masing-masing iaitu Kg. Brunei dan Kg Binsulok.....

Peserta cilik antara yang menarik perhatian....

Peserta 'favorite' mempersembahkan seni silatnya....

Buka langkah...

Keadaan nampak lebih menarik apabila kedua-dua Mahaguru silat tersebut mempersembahkan langkah buka gelanggang sebelum pertandingan bermula....rasa bangga timbul di hati apabila semakin ramai orang berminat dengan seni pusaka bangsa Melayu ini dan seni ini diwarisi turun -temurun daripada golongan tua, dewasa, remaja hinggalah kepada anak-anak kecil....

Pertandingan silat berjalan lancar tanpa sebarang masalah, pesilat menunjukkan kehebatan masing-masing di gelanggang membawa identiti persatuan kampung mereka. Pemimpin-pemimpin masyarakat nampak berbangga dengan persembahan anak-anak muda dan orang ramai yang berkunjung juga nampak gembira menyaksikan persembahan.

Begitulah hari minggu kali ini berlalu....petang baru dapat bersantai dengan keluarga...

Sekian dulu jumpa lagi nanti....

Selamat santai...


4 comments:

Takilala said...

rugi gua tak dpt tgk, busy ngan baby..huhuhu

SKY said...

sabarlah ustz.kami tetap merasa ketiadaanmu disini.mungkin itu ujian dari Allah.Moga sinar kebahagiaan menantimu di smkm baru tu.

Anonymous said...

wah...
bes bah tm pesta gambus...
mcm2 ada..
hebat2 psilat...
apatah g psiat SMKM 2...
bangga tul....
hihi...
(~ PrinCeSS_SuLyaNa~)

MizBeLL said...

eyh..
k0e ada sna kah pi..?
nada pun aku t'jmpa kau..
hahak..
rata2 yg ikut..
student & ex-student smkm2..
wah~
amat2 bangga!
hihik..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails