Monday, February 23, 2009

Impian SAGA (Sabah Games) Sandakan 2009

Assalamualaikum,

Alhamdulillah hari ni jam 6:00 ptg tadi bergerak ke Weston, Beaufort untuk menziarah dan memenuhi jemputan latihan pencak silat oleh Pengurus Latihan Beaufort En. Jamain. Tempatnya di Dewan Besar Weston, kat tingkat atas... Pergi dengan mahaguru Shahzian (biasala ilmu peringkat tertinggi dunia persilatan sejagat). Lepas sembahyang maghrib di Beaufort dan semayang Isyak di Weston, kami menuju ke destinasi dijanjikan.

Sekali lagi rasa syukur diucap kehadrat Ilahi kedatangan kami disambut dan diterima baik seolah-olah kami bukan orang luar. Setelah berbincang dan berbicara seketika dengan Cikgu Jamain, kami diberi peluang untuk dan memenuhkan kategori pertandingan silat yang masih kosong (jika ada la...) yang tidak dapat dipenuhi mereka.

Ni la mahaguru silat SMKM II (pakar tempur dunia) yang malu-malu alah

Pucuk dicita ulam pegaga, kami pun apa lagi, orang dah menghulur kami terima jer lah... InsyaAllah selaku guru Penasihat Persatuan Seni Silat SMKM II (penasihat jer) kami akan mencari mana-mana pelajar yang dilihat boleh dibawa ke SAGA (Sabah Games) yang bakal diadakan di Sandakan pada Jun 2009 nanti.... So, para pelajar dan pelapis sedia ada...silalah bersedia kalau nak ikut jalan ke Sandakan...

Karenah pesilat berehat seketika semasa latihan

Sebenarnya kalau nak ikutkan silat di SMKM II dah semakin meningkat dari setahun ke setahun. Bermula 2004 lagi sekolah sudah mempunyai seorang wakil ke peringkat negeri untuk silat olahraga dan berterusan untuk 2005, 2006 dan 2007. Tahun 2008 paling membanggakan apabila tiga orang pesilat melayakkan diri ke peringkat negeri dan seorang berjaya melayakkan diri ke Kejuaraan Silat Antara Sekolah-Sekolah Peringkat Kebangsaan dan Jemputan Antarabangsa di Kolej Sultan Alam Shah, Klang, Selangor Darul Ehsan.

Bergambar dengan rakan lama, Rina Jordana (atlet / pesilat kebangsaan
beberapa kali mewakili Malaysia dalam banyak pertandingan
silat peringkat antarabangsa)
. Lama dah tak jumper, tetiba
jumpa plak kat Selangor sewaktu Kejuaraan Pencak Silat
Antara Sekolah-Sekolah Peringkat Kebangsaan dan
Jemputan Antarabangsa 2008.


Jadi, tahun ni, kalu semangat masih kuat ler (maklumlah semangat pandai naik-turun ba...) nak diteruskan kejayaan tersebut untuk membuktikan bahawa pencapaian tersebut bukan diperolehi secara tidak sengaja tetapi dengan semangat dan ketekunan menjalani latihan setiap hari tanpa jemu untuk berjaya. Itulah resepi kejayaan pesilat SMKM II selama ini.

Ni gelagat pesilat bila nampak kemera, pandai sangat posing....
Jangan main-main, peringkat negeri dua-dua tu...

Yang ni bukan lakonan yer...tengah streching tu...

Jadi, bila dah cerita pasal silat ni sebenarnya banyak sangat nostalgia dan peristiwa menarik dengan silat ni. Kira kalu nak citer banyak sangat tak terkira. Jadi, ni sebahagian gambar-gambar kenangan dalam beberapa pertandingan dua-tiga tahun kebelakangan nih...

Ni ketika bertugas di Peringkat Negeri Sabah tahun 2008 di Lahad Datu...

Ni ketika bertugas di Peringkat Bahagian Beaufort 2008, Weston kali nih...lupa suda...

Alamak, pe hal la plak ni...mana datang nih... Ni bukan panca sitara aa...
Ni geng wasit juri dari Beaufort (sehati-sejiwa lepas dapat bengkung biru)
Dari kiri Cikgu Anuar, Cikgu Raisah, Cikgu Jamawih dan
sapa lagi pakcik la tu....


Begitulah kisah sedikit sebanyak yang dapat dikongsi untuk ruang santai kali ni. Macam syiok sendiri pulang. Tapi nda pa la ba kan...sekali-sekali ba...siapa lagi kan becerita...Semoga harapan dan impian tahun ni menjadi kenyataan.

Selamat santai...




2 comments:

Reds said...

Bestnya bersukan...tahun ni ada sukan antara yayasan (PESAYA) tp x buat apa2 training lg..hehe

me n myself said...

wa...makin hebat la pesilat sekolah..rasa rindu pula nk join silat balik..cuti nanti saya nk tgk latihan silat boleh tak ustaz?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails