Friday, May 22, 2009

Santai pelik : "Jawapan"

Pelajar tekun menjawab soalan peperiksaan
Salam,

Bersempena dengan musim peperiksaan pertengahan tahun ni nak ucap selamat kepada semua para pelajar, semoga dapat menjawab peperiksaan dengan baik dan mendapat markah yang baik insyaALLAH.

Sebenarnya setiap kali peperiksaan penulis akan mengalami perkara ni. Memang agak pelik dan menarik. Kekadang terfikir apa yang sedang para pelajar fikir. Susah juga untuk difahami samada adakah mereka belajar atau tidak selama ini.

Seringkali berlaku apabila penulis 'merait' (memeriksa) kertas jawapan pelajar. Ada yang tak jawab langsung, jawab tapi tak tepat, tak betul dan yang palik pelik jawapan yang diberikan tak berkaitan dengan apa yang disoal dalam kertas soalan. Adakah mereka ini memberikan jawapan tentang apa yang ditanya atau memberi jawapan sekadar apa yang mereka tahu dan fikir...Kekadang penulis ketawa sendiri berdekah-dekah sampai nak pecah perut bila baca jawapan pelik nih...

Walaubagaimanapun bukanlah semua pelajar memberikan jawapan pelik begini. Ramai yang dapat jawab dengan baik malah sangat tepat. Tapi yang ni...susah la nak cakap...Setakat ni baru rait beberapa kertas sudah pun ada beberapa jawapan pelik nih...

Memang pelik...berikut contoh jawapan yang diberikan pelajar dan juga soalannya....

1) Soalan Ting 2 Pend. Islam:

Mengapakah Saidina Ali digelar Karramallahu Wajhah dan apakah maksud gelaran tersebut?

Jawapan pelajar 1 : Karramallahu wajhah bermaksud membawa sebatang sepanduk untuk tenteranya.

Jawapan pelajar 2 : Harimau putih

2) Soalan Tasawwur Islam Ting 4 : Apakah peranan hadis dalam perundangan Islam?

Jawapan pelik pelajar : keluar haid dan keluar air mani

3) Soalan beberapa tahun lepas yang memang tak dapat lupa sampai hari ni : Apakah hukuman bagi SUAMI ISTERI yang bersetubuh di siang hari bulan Ramadhan?

Jawapan pelik pelajar : Duduk atas ais batu selama tiga hari tiga malam.....

he..he..he... pelik...pelik...

Selamat santai....






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails