Saturday, May 9, 2009

Majlis Pelancaran Kempen Sihat Minda



Salam,

Hari ni sudah bersiap sedia dari awal pagi nak gerak ke Majlis Pelancaran Kempen Sihat Minda dan Jelajah Ibupejabat Pengakap Negeri Sabah ke Bahagian Pedalaman Bawah yang di adakan di SM St. Paul Beaufort. Lebih kurang jam 7:00 pagi la dari rumah lepas pekena nasik lemak sedap ummie Akramie....tapi...perjalanan tak berapa berjalan lancar...

Tayar pecah

Sewaktu dalam perjalanan, Cikgu Ali Rahman (Pen. Pesuruhjaya Pengakap Membakut) potong keta penulis. Lepas jer lepas kawasan Mawao...tetiba jer stering rasa lain macam. Rasa terhuyung hayang...pastu alamak...perjalanan jauh lagi nih....tayar plak pecah. Minggu lepas tayar belakang takde angin. Siap bawak kedai tayar tapi takde masalah (masa tu ada citer mistik tapi tak tulis dalam ni....) Bila cek...hmm..tayar depan pulak pecah...tapi takpe, peralatan ganti tayar cukup kat belakang keta. Apa lagi....mula lah projek bukak tayar...

Mula-mula bukak skru nat, tak sampai lima minit...tiga skru nat dah boleh pusing. Masuk yang ke keempat....adusss...ketat betul...naper pulak ni....Dah la nat tu pakai allen key....pusing jugak la pakai kederat yang ader...peluh jantan dah mula menitis...dan menitis...hinggalah basah abis uniform pengakap yang di pakai...

Ni yang leceh ni...kecik jer masalah ni...skru nut ketat. Apa lagi...setelah dikumpulkan segala tenaga dalaman yang ada, maka dipulaskan jugak la skru nat tu. Alamak...nampak cam bengkok skit dah allen key tu...perah sikit lagi tenaga dalaman....tusss...patah terus allen key tu...nampak cam besi solid tapi patah jugak dek tenaga dalaman pepagi hari....masalah...masalah...ada la pulak tinggal baki allen key dalam skru nat sportrim tu....waduh, waduh...apa macam begini....pas tu duduk la dulu dalam 10 minit mmikir camana nak selesai masalah....

Macam-macam cara dah tak berkesan nih...pakai jari memang tak berjaya nak kuarkan mende tu. Allen key nasib baik ada dua...(spare la...) Masa tu dah call Yusman mintak tolong cari penarik keta...sementara nunggu Yusman datang tu cubaan kali terakhir la menggunakan batang mancis hotel yang ada dalam kete. Yess....berjaya....!!!!! boleh pusing....lega...tapi ampusss.....

Yusman pun sampai dan tolong bukak selebihnya, ganti tayar spare dan masukkan tayar pecah dalam bonet. Kami ke kedai tayar Beaufort, pegi bank cocos....dan terbang RM 400 sebab tayar 205, 45, 16, semakin mahal....1 harga RM 200....jadi 2 RM 400 la...hmmm...

Terima kasih Yusman dan jasamu sebagai sahabat membantu ketika susah Allah saja yang mampu membalas.... Jazakallahu Khairan Kathira...

Gambar tayar depan baru dan allen key yang patah tu...

Majlis rasmi

Berbalik citer Majlis Pelancaran Kempen Sihat Minda..... (panjang pulak citer tayar tu....) Memang sronok ikuti kempen tu, ada pameran, ada jualan barangan pengakap, persembahan dan macam-macam lagi la. Penuh dewan SM St. Paul tu...Gambar di bawah sebahagian suasana semasa di sana.


Sebahagian pameran pengakap


Pameran aktiviti pengakap Sabah yang dipamerkan



Sebahagian daripada gambar persembahan...
duduk jauh dengan kamera murah...
tu la gelap...


Dan....yang paling menarik ialah persembahan daripada para pengakap. Dua persembahan pertama iaitu koir tu memang menarik dan tarian zapin pun menarik.....yang paling menarik sekali ialah persembahan daripada pengakap kanak-kanak istimewa daripada Sekolah Pendidikan Khas, Beaufort.

Ada tiga lagu yang mereka nyanyikan...semuanya menyentuh perasaan...terharu tak tertahan...mereka serba kekurangan tetapi persembahan mereka sangat hebat menyaingi kebolehan orang yang sempurna....Subhanallah...dah la dewan tu panas...peluh meleleh-leleh...tak disangka-sangka air mata pun meleleh-leleh jugak. Siap teresak-esak sebak melihat persembahan pengakap istimewa ni. Bila paling ke belakang rupanya hampir satu dewan menangis rupanya.....

Inilah pengalaman istimewa untuk dikongsi hari ni......kalau orang kurang upaya boleh buat macam-macam (ada sorang tu budak kecik, tapi tangan ada sebelah jer dengan baju pengakap), kenapa dan mengapa orang sempurna macam kita nih tak boleh buat...tahniah kepada guru-guru mereka yang pastinya tekun dan sabar dalam memdidik anak-anak ini menjadi seorang insan berguna.

Buruk muka bila menangis...tapi memang tak dapat tahan...

Teka umur dia berapa...? 11 tahun tapi masih kena dukung....
Pengakap istimewa dari Sekolah Pendidikan Khas Beaufort Memang hebat kejadian Allah S.W.T.

Jumpa pulak kakakku sorang ni....wakil PPIM Sabah dan Majlis Belia Sabah

Sewaktu berada dalam majlis tu, jumpalah ramai orang yang dikenali sebab mereka mewakili sekolah, organisasi dan institusi mereka. Jiran-jiran di Taman Desajaya pun ada rupanyer....geng-geng ustat pengakap pun ada ramai....dan meriah sekali bila jumpa kakak yang sorang ni....hebat sungguh kakak ni dalam majlis ni rupanyer....VVIP tu...tu la Cikgu Dayang Saadiah Ampuan Alimat wakil PPIM Sabah dan Majlis Belia Negeri Sabah.

Sempat jugak la bergambar dengan Datuk Awang Zaini sendiri dan beberapa orang VVIP Pengakap Sabah....
Rakan sepengakapan dari SMK Membakut II, Cikgu Ali Rahman Hj Kachi (hujung sekali)
VVIP yang lain,
klik sini untuk maklumat lanjut.... sporting la dorang ni...

Sebelum majlis pentauliahan manik kayu, penyerahan watikah perlantikan pesuruhjaya2 daerah dan penolong2 pesuruhjaya dan watikah pemimpin-pemimpin pengakap sempat jugak la bergambar kenangan seketika dengan Datuk Awang Jaini Hj Suntim, Ketua Pesuruhjaya Pengakap Negeri Sabah dan lain-lain VVIP. Memang kenangan ini menjadi memori terindah yang takkan dapat dilupakan.....

Hari Ibu

Sebelum menutup bicara, Selamat Hari Ibu kepada semua ibu-ibu yang membaca blog ini, kepada ibu penulis Puan Ramlah Hj Ali dan ibu mertua Hjh Salmah Othman...Selamat Hari Ibu dari anakmu ini...dan jasamu dalam mendidikku hingga menjadi seperti hari ni memang tak mampu nak dibalas.....hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya....Terima kasih mak....

Tak lupa juga buat ummie Akramie....Selamat Hari Ummie...!!!

Okay la...tu la perkongsian setakat ni...nanti rajin-rajin tulis lagi...

Selamat santai......


3 comments:

Takilala said...

aik??? cuti am pun ada majlis.
story la tu mistik. nak gak tau.

Reds said...

Kena cerita gak citer mistik tu...
Kesian...suma tu ujian Tuhan...pernah juga merasa perkara tu dulu..
Kesian jugak tgh badan dah berpeluh2...

Anonymous said...

Tahniah atas pentauliahan tsbt..Hrp dpt gunakan utk menaikkan nama pers pengakap.Curahkanlah ilmu dan pengalaman yg ada demi agama, bangsa dan negara..Hidup Us NMN!!!

ikhlas:Santai Follower

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails