Tuesday, May 5, 2015

Camana nak mantain semangat...?

Gambar dipetik dari album Kevin Zahri pada Grand Dinner 
JK1M musim ke-4 di Kuala Lumpur


Soalan :

Camana nak mantain semangat ustaz?

Jawapan saya :

Saya pun manusia biasa, semangat turun naik, 

itu adalah normal. Iman pun bertambah dan berkurang.

Tapi saya ada cara saya, mungkin sesuai dan mungkin 

tidak sesuai dengan semua orang... 

Antara yang saya buat ialah :

1. Set matlamat
- Apa yang saya nak capai, biar jelas dan boleh diukur. 

  Kena logik, dan dalam kemampuan saya.

2. Tulis
- Catatan / rekod amat penting, perubahan kecil pun kita 

  boleh nampak kalau kita rekod, masa tu baru ada semangat 
  sebab perubahan berlaku tapi sikittttttt sangat....
  jangan kita mudah down...

3. Cari ilmu
- Banyak cara, hadiri event, apa pun event yang boleh capai 

  matlamat kita, bila tahu cara dan jumpa yang berpengalaman 
  baru senang jalan...

4. Cari mentor / coach
- Cari yang pernah lalui jalan yang bakal kita lalui, sebab dia 

  dah lalui onak durinya dan kita dapat elak banyak kesilapan 
  yang dia dah buat, jalan kita lebih mudah....
  dah cari kena la ikut...

5. Positif
- Fikiran, persahabatan, semangat semua kena positif...

  masuk jer negatif habis rosak semua...pandai-pandai la pilih...
  penting nak bentuk persekitaran kita...

6. Jadikan amalan
- Omputeh kata 'lifestyle'. Diet tu susah, tapi kalau dah jadi 

  amalan ia akan mudah. Pilih makanan yang baik. 
  Makan ikut sunnah. Makan ketika lapar berhenti sebelum kenyang. 
  Nabi ajar lama dah kita taknak ikut....degillllll.....!

7. Doa
- Mintak sungguh-sungguh kalau nak berubah. 

  Biar Allah nampak kesungguhan kita. Ini patut bubuh No 1, 
  tapi karangan saya jadi no last pulak.... smile emoticon

Ingat...! Semua berlaku dengan IZIN Allah...

Sekadar perkongsian saya...

Norazman Md Noh
+6019-5800065

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails