Friday, July 17, 2009

Histeria.....tak santai...

Salam,

Suatu perkara diluar dugaan berlaku di sekolah hari ni. Dua hari lepas berlaku di SMKM II di mana 6 orang pelajar SMKM II histeria. Kelmarin 2 orang histeria.....itu cerita rakan SMKM II bila kebetulan berjumpa rakan2 di sana....

Hari ni, sewaktu penulis sedang menulis buku rekod pengajaran harian (biasala rutin guru), penulis dikejutkan oleh panggilan beberapa orang pelajar meminta bantuan. Pada mulanya tak tahu apa jenis bantuan diperlukan..kemudian turun la seorang pelajar dipangku rakan-rakannya ke bilik guru....Pada masa tu Ustaz Mazlan ada di sana dan cuba menenangkan pelajar tersebut....boleh berkomunikasi seperti biasa...cuma menggigil ketakutan dan mengatakan beliau nampak sesuatu di dinding....mulanya satu kemudian banyak...benda apa penulis tidak tahu sebab tak nampak....

Seketika kemudia ada lagi pelajar memanggil, kali ni tiga orang dan terus bertambah, penulis bawa turun seorang, dibantu rakan-rakan guru perempuan lain, kemudian panggil lagi, kali ni agak kuat...penulis pegang, dibantu Cikgu Isham (Ketua Warden berbadan besar jugak la...) pelajar tu kecil jer tetapi kuat betul lenguh gak la tangan menahan dia meronta...kami bawa ke bilik guru juga...nama-nama pelajar penulis tak tulis sebab tak perlu dinyatakan....pelajar tadi dibawa ke satu bilik di satu sudut....penulis dan Ustaz Mazlan cuba menenangkan dengan membaca apa-apa yang patut la.....dalam keadaan masih belum stabil, pengetua meminta untuk mengambil alih dari situ.... penulis beri laluan dan melihat para pelajar lain di luar...ramai guru membantu...penulis nampak Cikgu Awang Hj Latip (PK Kokum) memegang botol air membantu menawari para pelajar tersebut..... keadaan mula terkawal sekitar jam 8:20 pagi dan penulis terus masuk ke kelas untuk mengajar....

Selepas Jumaat

Balik dari sembahyang Jumaat, penulis diberitahu isteri PK HEM mintak tolong segera ke asrama sekolah untuk membantu para pelajar perempuan yang histeria....ramai katanya....penulis pun pakai seluar dan tunggu rumah Ustaz Azhan (tadi giliran dia jadi imam dan khatib semayang Jumaat) untuk membantu, singgah rumah Cikgu Yusman dan Ustaz Rosmawi....jumpa Ustaz Ilyas di rumah, Ustaz Azizie dan rakan-rakan di pertengahan jalan. Terus ajak tolong ke sekolah....penulis sampai di sekolah, pelajar ada di merata-rata tempat. Cikgu Isham dan Cikgu Fatimah (PK HEM) nampak sibuk melayan ibu bapa yang datang mengambil anak-anak mereka. Ramai juga di surau yang dipegang oleh para pelajar lain. Di dewan makan ada lagi pelajar bukan Islam, di sana dibantu oleh orang yang pandai juga mengubat menurut agama mereka.....

Penulis mintak air, kami bacakan ayat kursi pada air tu, Ustaz Azhan, Cikgu Yusman, ustaz-ustaz yang ada di situ turut membantu....idea kreatif Cikgu Yusman memasang bacaan Yaasin dari hanfonnya ke mikrofon masjid....setelah beberapa ketika suasana mula terkawal.........ibu bapa para pelajar ni dihubungi dan dicadangkan dibawa pulang kerana takut sesuatu yang tidak diingini berlaku. Kebetulan sabtu dan ahad cuti.....ada seorang ibu tu datang terus ke surau dan melihat anaknya terbujur kaku (pengsan jer) dan terus menangis....dia tanya kenapa ustaz dengan dia ni...penulis cakap tiada apa-apa yang pelik berlaku, cuma dia terlalu takut sahaja dan terlalu penat.....pelajar tu sedar dan tidak menunjukkan reaksi seperti orang kerasukan.....bagi air untuk pulih semangat dan dia bangun dan terus bawa pulang.....

Menurut Cikgu Isham selaku ketua warden asrama, sepanjang beliau menjadi warden selama 14 tahun, ini kejadian kali pertama melibatkan lebih 15 orang pelajar dalam satu hari....pernah berlaku sebelum ini setakat seorang dua jer yang histeria.....jenuh jugak la dia menepis tuduhan para ibu bapa yang menuduh sekolah tidak bertanggungjawab membiarkan pelajar dibawa pulang dalam keadaan masih belum pulih sepenuhnya. Beliau menyatakan beliau sendiri pun tak berkuasa nak mengatasinya. Apa beliau boleh buat....??? daripada melarat kepada pera pelajar lain lebih baik dibawa pulang....tul tak....???

Begitulah cerita hari ni....penulis ni bukanlah orang yang pandai berubat orang kena rasuk ni. Cuma kita boleh tahu daripada reaksi orang yang terlibat tu samada dia betul-betul kerasukan atau dia cuma terlalu takut...biasa la bila orang terlalu takut macam-macam bermain di fikiran dan perasaannya....macam-macam la dia nampak.....lagi satu aurat tak jaga, penulis mintak ditutup rambut pelajar yang terbujur di surau dan berpesan kepada yang lain-lain supaya kuat semangat....jaga solat dan jaga aurat...insyaAllah kita akan dipelihara oleh Allah....mudah-mudahan selamat semuanya.....

Begitula serba sedikit coretan hari ni.....seminggu dua ni terlalu sibuk dengan tugas pentaksiran. Penulis dilantik secara paksa menjadi Ketua Pentaksir Kawasan, sudah menolak tetapi katanya kena buat surat hantar kepada Pengarah JPN Sabah....banyak hal la pulak....jadi buat jer la tahun ni...sebelas sekolah terpaksa dipantau dan di selaras dibantu oleh dua guru pend. islam selaku pentaksir kawasan.....

Ok la...teruskan bersantai...

Wassalam....


4 comments:

syuxadamhas said...

paklong..kat german tade org kene histeria pun..pelik gak kan..nape kat mesia jek...

nway..blog adam dah update

( - PrinCeSs_SuLyaNa - ) said...

salam..
heran kan ustaZ...
dlm 1 hari ad 6-15 org kna histeria...
dasyat tul...
seram la...
kat skola kta pun hebat gak...
6 orang kna histeria....
hahaha...
tp sygnya sy x tgk kjadian tue...
sy x hadir krna sakit....
hihi...
knp bnda nie bule tjadi eik???
heran...heran...

Penyantai said...

syuxadamhas : Sebenornyer, perasaan jer...kalau dah terlalu takut sangat tu yang jadi tak tentu hala....satu lagi saja nak glamer...

PrinCeSs_SuLyaNa : bagus la tak terlibat sebab nanti otak terpengaruh ngan benda yang bukan-bukan

ustzh kas said...

Nak tambah sikit lg....biasanya org kerasukan nie kurang jg solat n jauh dgn Al-Quran...lps tu rajin pulak tgk citer karut marut @ mistik yg terlalu kat tv skrg nie...tu yg macam2 dibayangkan....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails