Wednesday, March 4, 2009

Perak lagi : P.Ramlee vs Laksmana Do Re Mi


"
Pada tahun 1972 Allahyarham P. Ramlee barangkali telah meramalkan apa yang bakal terjadi di Perak pada tahun ini. Peristiwa Sidang DUN bawah pokok pagi semalam telahpun dikisahkan oleh P. Ramlee dalam filem Laksamana Do Re Mi.

Pemerintah sah kerajaan negeri Pasir Dua Butir bersama beberapa menteri yang masih setia terus mendirikan kerajaannya di bawah pokok selepas negeri tersebut di landa huru hara angkara Menteri Pasola yang membuat khianat.

Menteri Pasola ialah bekas Menteri Pertahanan yang ingin memperisterikan puteri Tuanku pemerintah negeri Pasir Dua Butir,tetapi lantaran tidak diperkenankan, Pasola bertindak merampas kuasa dan melarikan puteri Tuanku.


Menteri yang huru harakan Perak sekarang pun bekas Menteri Pertahanan juga!


Dengan bantuan 3 pendekar , Laksamana Do Re Mi yang diutuskan Raja Damsyik Jani dari negeri Pasir Berdengung telah dapat membantu mengembalikan pemerintahan yang sah kepada kerajaan negeri Pasir Dua Butir.


"Dinding dinding istana pun habis dikopak sampai bumbung pun tak de lagi ,ada ka patut?",cerita seorang Menteri yang terselamat. "Tak patut,tak patut", jawab ketiga tiga Laksamana Do Re Mi. "Sungguh kejam Menteri Pasola , akai pun tak dak!", tambah menteri tersebut.


Angkara Menteri Pasola lah, DUN Perak dikunci dikawal polis, nak bersidang pun tak boleh,bersidanglah dibawah pokok . Ada ka patut? Tak patut , tak patut!


"Kenapa Tuanku tak lari bersembunyi?",tanya salah seorang Laksamana."Dato Laksamana Kalau Tuanku lari beerti negeri ini tak bekerajaan lagi,kami dato dato yang tertunggul di sini menjadi batu asas menandakan kerajaan Dua Butir ini dok ada lagi, kalau tidak kamipun dah lama blah!".


Tahniah kepada Menteri Besar Perak YAB Hj Nizar serta seluruh Exco dan YB Pakatan Rakyat yang terus bertahan walaupun di bawah pokok. Maka tahu lah rakyat Perak mereka masih ada kerajaan negeri lagi.


Bersabarlah,terus pertahan kerajaan yang sah,sampai masanya Menteri Pasola yang ada kekebalan itu akan mati juga . Carilah buluh runcing dan cucuk pada kakinya. Akan tamatlah riwayat Menteri Pasola itu.


Tiga orang,Laksamana Do Re Mi juga bakal turun ke Perak untuk membantu.Siapakah mereka?Adakah akan ada wakil rakyat Umno yang akan terbang ke Pakatan Rakyat.Tungguu..


Dari blog

Subhanallah... memang hampir serupa... Banyak betul kebetulan dari filem P Ramlee dizahirkan kepada kita kini.. Antaranya : Alif Mim Nun Wau = Sarkas... Persidangan bawah pokok.. dan muka samseng Sarip Dol... Wamakaru wamakarallah.. wallahu khairul maakirin... Ada lagi tak yang lain dari filem P Ramlee??...

Selamat santai....


1 comment:

GURU_CIKGU said...

Melaka ditubuhkan di bawah pokok oleh Parameswara.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails