Sunday, April 15, 2012

Testimoni Pelajar Amali Sembelihan



Salam santai,

Dua tiga hari ni, masih lagi bercerita pasal sembelihan. Sebagai guru yang mengajar pelajar, penulis amat gembira dengan tulisan salah seorang daripada mereka yang dapat penulis petik dari Facebook. Ini lah perkongsian beliau.....



EzzaD's Ezz

Assalamualaikum, saya Mohd Ruhaizad bin Mohd Tali, pelajar SMeKeM ingin menyatakan pengalaman saya semasa mengikuti aktiviti amali penyembelihan haiwan bagi subjeK Pendidikan Agama Islam.

Amali ini telah dilakukan pada 11 april 2012 bersamaan pada hari selasa,amali ini dijalankan di surau SMeKeM dan dilakukan oleh semua murid tingkatan 4 dan diketuai oleh ust norazman dan juga dibantu oleh guru-guru yang terlibat bagi menjayakan aktiviti ini.Aktiviti amali ini dijalankan pada jam 8 pagi dan berakhir pada jam12 tengah hari, kami menjalankan aktiviti penyembelihan ini dengan mengunakan 14 ekor ayam dan sebanyak 13 ekor ayam telah sah disembelih dan 1 ekor ayam tidak sah atas sebab-sebab yang tertentu.

Aktiviti amali penyembelihan ini telah membuatkan kami lebih faham tentang rukun dan syarat sah bagi menyembelih haiwan, sebelum melakukan aktivi ini kami telah diberikan taklimat oleh UST NORAZMAN cara-cara untuk menyembelih dan beberapa aspek keselamatan yang perlu di titik beratkan,kami diberikan beberapa kumpula dan 1 kumpulan mestilah mempunyai 2 atau 3 orang ahli dan mempunyai 1 ekor ayam.

Sebelum kami memulakan aktiviti penyembelihan,ust norazman telah menyembelih 1 ekor ayam bagi menjukkan kami cara menyembelih dan memegang ayam.Semasa kami mula menyembelih, keadaan amat riuh rendah kerana ini adalah pertama kali kami penyembelih haiwan dan perasaan gugup itu telah menyelubungi kami semua,semasa menyembelih UST NORAZMAN akan memerhati dan memeriksa ayam yang telah kami sembelih untuk mengetahui sama ada URAT HALKUM dan URAT MARIH betul-betul putus.

Pengalaman yang tidak dapat dilupakan bagi setiap pelajar ialah ketika menyembelih dan merasakan urat murih dan urat halkum putus.kami bukan sahaja belajar cara menyembelih ayam terapi kami juga berlajar cara untuk membersihkan ayam dari mencabut bulu ayam sehingga membersihkan bahagian dalam perut ayam sampailah memotong ayam.

Selepas kami selesai membersih dan memotong ayam kami telah memanggang ayam tersebut bagi menjadi juadah makan tengahari kami,aktiviti sampingan yang kami lakukan ialah mengadakan pertandingan memanggang ayam dan ayam yang kami panggang itu akan dirasa oleh guru-guru yang terlibat dan akan diberikan markah.

Aktiviti amali penyembelihan ini sangat bagus bagi pelajar-pelajar kerana boleh menambah pengetahuan serta memberikan pengalaman yang sangat berharga, aktiviti ini juga dapat menarik minat pelajar untuk belajar dan mengurangkan rasa bosan ketika belajar kerana jika hanya belajar didalam kelas tanpa ada aktivi amali, pelajar akan berasa bosan dan minat untuk belajar akan kurang. Di lain waktu, kami berharap aktiviti ini akan diteruskan bagi memupuk minat pelajar untuk berlajar.

Sekian terima kasih.

yang benar saya

MOHD RUHAIZAD BIN MOHD TALI.
------------------------------------------------





Yang ini pulak dipetik dari Time Left (Amirul Aiman Habas) 

...sebelum itu saya ingin mengucapkan terima kasih kerana anda telah memuat naik gambar aktiviti kita yang penuh bermakna ini , disini saya ingin meluahkan atau dalam erti kata lain menceritakan pengalaman yang saya dapat daripada aktiviti ini . apa yang saya dapat dari pada aktiviti ini ialah saya dapat mempelajari bagaimana cara untuk menyembelih sembelihan selain itu saya juga kini tahu dimana terletaknya urat-urat tertentu yang mesti putus apabila disembelih serta cara yang betul dan sah ketika melakukan sembelihan .


selain itu sembelihan juga dapat mengeratkan silaturrahim serta mewujidkan semangat berkerjasama dan saling bersaing dalam cara yang sihat seperti yang ada dalam gambar tersebut dimana Setiap kumpulan yang diberikan berusaha mengurus bahan-bahan mereka dan mereka juga ingin menjadi terbaik dari segi masakan iaitu rasa dan kreativiti (hiasan) bukan itu sahaja aktiviti sembelihan ini juga dapat memberikan mereka-mereka yang mengikuti aktiviti ini, contohnya sahabat saya iaitu Syarifah Nadzirah yang dulunya takut untuk memegang ayam dan Menyembelih ayam tetapi dengan adanya aktiviti ini dia dapat Melakukanya dengan Lancar, walaupun selepas ayam disembelih dia terus sahaja menangis kerana takut dan kasihan .


Untuk pengetahuan anda lebih lanjut , dengan adanya aktiviti ini turut dapat melihat bakat-bakat terpendam setiap ahli yang mengikuti disebabkan oleh cara memasak dan menghias serta menarik hati juri untuk merasa masakan mereka . Bukan sahaja sembelih malah Memangang juga ada dalam aktiviti ini ya . oleh itu banyak manfaat yang saya boleh dapat daripada aktiviti ini , saya harap agar aktiviti seperti ini dapat diadakan lagi semula dan lebih ramai lagi yang menyertainya . salam dari saya ,


Assalamualikum ~
------------------------------------------------------------


Banyak lagi gambar dapat dipetik dari lensa kamera pelajar, antara yang menarik....

Close-up

Memberi penerangan di mana uratnya....

Nak pegang pun takut....camana...?

Muka puas hati....berjaya menyembelih...!

Orang perempuan pun kena belajar.....

Tunjuk cara....

Cari urat dulu....jangan main potong jer....!


Sesungguhnya ianya memang satu pengalaman yang menyeronokkan dan amat menarik untuk dikenang. Sebenarnya dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam banyak lagi perkara yang boleh dibuat latihan amali cuma masalah besarnya ialah masa. Kena pandai mencari masa yang sesuai, maklumkan sekolah memang padat dengan aktivitinya tersendiri. Tapi yang paling penting kalau kita mahu dengan sedikit usaha insyaAllah dapat dijalankan juga.

Salam santai....


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails