Monday, March 26, 2012

Kursus Pengurusan Homestay @ PULAKOP


Kenangan bersama penghulu kursus di Homestay Mitabang, Kiulu


Salam,

Apa khabar semua. Hari ni dah 26 Mac 2012...kejap jer masa berlalu...dah hujung bulan tiga....dan dah lebih kurang 3 hari penulis baru pulang dari Kursus Pengurusan Homestay anjuran PULAKOP.

Apa tu PULAKOP...? PULAKOP ni ringkasan dari Pusat Latihan Kecemerlangan Koperasi, satu badan/pusat latihan yang di naungi oleh SKM (Suruhanjaya Koperasi Malaysia). Banyak memberi latihan/kursus kepada ahli-ahli koperasi seluruh Malaysia. Penulis pun kira baru berkenalan dengan PULAKOP ni. Itu pun hasil research sendiri dan lihat sahabat-sahabat pergi menuntut ilmu di sana.

Sebenarnya sepanjang tahun PULAKOP menganjurkan pelbagai jenis kursus/latihan/kemahiran tertutama kursus berkaitan keusahawanan, pengurusan dan sebagainya. Penulis mula tertarik dengan PULAKOP pun bila nampak dalam takwim tahunan dia tu ada menganjurkan Kursus Pengurusan Homestay. Masa tu tahun 2011, dan agak malang sikit penulis dah terlepas beberapa kali anjuran pada tahun tersebut. So, penulis hanya sempat mengikuti beberapa kursus yang agak tidak berkaitan dengan diri penulis tapi masih lagi pengurusan keusahawanan contohnya macam Kursus SPA / Refleksiologi dan juga Kursus Pengurusan Majlis. Terkini dalam tahun ini sebelum kursus homestay ni ialah Kursus Komputer MS Publisher.

Gambar kenangan penulis semasa kursus Komputer MS Publisher....
ini pun gambar draf untuk diedar bagi sesiapa nak tempah....
Masa ni pengetua penulis (Pn Zarida Mohd Junaidi) pun ikut sekali....

Banyak yang penulis dapat belajar dan ada pun yang telah penulis terapkan dalam urusan seharian penulis.

Kalau nak tahu banyak pasal PULAKOP ni boleh klik sini la....


KURSUS PENGURUSAN HOMESTAY

Sebenarnya dalam banyak-banyak kursus yang ada tu memang ini lah kursus yang penulis nanti-nantikan dalam hidup ini.....wow...dalam hidup....! Akhirnya dapat jugalah mengikutinya dan banyak belajar dari kursus ini. Maklum lah sebelum ini penulis telah menjalankan perniagan secara buta jer...tanpa informasi lengkap berkenaan homestay....kalau anda nak tahu boleh klik kat sini pasal homestay penulis dan di sini untuk informasi di FB.

Yang bestnyer bila dah tau pasal homestay ni memang betul-betul berlainan dengan apa yang penulis fahami sebelum ini. Jauh panggang dari api.......saaaaaaangat berbeza.....!!!

Tapi takperla.......yang penting dapat ilmu dan yang pang best sekali dapat kengkawan baru....ha...yang ni kira paling best la setiap kali kursus. Tambahan pulak dapat kengkawan dari kawasan yang tak pernah penulis sampai.....Sri Aman, Sarawak.....jauh tu....memang best....!

Panjang cerita kalau penulis nak kongsi di sini, rasanya cukup dengan kongsi gambar-gambar menarik sepanjang kursus ni pun dah cukup menceritakan bagaimana seronoknya penulis dapat menimba ilmu bersama teman-teman baru.....



Sesi pertama oleh Setiausaha Persatuan Homestay Sabah

Bergambar sebelum bertolak ke Tamparuli

Bersama penghulu kursus ketika tiba di tapak lawatan

Sesi penerangan oleh tuan rumah homestay Mitabang

Antara aktiviti dijalankan....buat atap nipah

Berjaya menyesaikan puzzle....
namanya Binsulung (kena keluarkan tali dari rotan)
jika dapat di keluarkan maka boleh berkahwin dengan anak gadis tempatan....!

Melawat rumah penginapan homestay....

Pemandangan indah yag memukau penginapnya....
subhanallah cantik betul


Gambar kenangan sebelum berangkat pulang

Singgah lagi beraksi di rumah terbalik.....

Ramai-ramai nak beraksi

Ucapan akhir Penghulu sebelum meletakkan jawatannya.....


Begitulah serba sedikit pengalaman yang dapat dikongsi. Bukan apa....dah abis kursus ni dua tiga hari ni asyik teringat kat kengkawan. Kami memang sangat mesra walaupun hanya beberapa hari kenal tetapi hubungan sudah jadi macam adik-beradik.


Gambar kenangan yang sentiasa di ingatan.....
pun gambar yang belum dihantar ke kedai....kira ok la kan....? janji santai.....!


Semoga kita berjumpa lagi di lain masa. Salam santai buat kalian semua....

Wassalam...







No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails